Blog

Solliciteren en het Horn-effect

Solliciteren en het Horn-effect

In het vorige blog ging het over het Halo-effect bij een sollicitatie als secretaresse, dat je na de eerste indruk niets meer fout kunt doen en dat je allerlei kwaliteiten krijgt toegedicht die je misschien wel helemaal niet hebt. Het tegenovergestelde daarvan is het Horn effect, de term Horn is afgeleid van het Engelse duivelshoorn. Je voelt al dat dit niet goed gaat……

Het Horn-effect

Helaas geen goede eerste indruk
Helaas geen goede eerste indruk

Het Horn-effect is de vooringenomenheid op basis waarvan wij vooroordelen hebben over iemands karakter of geschiktheid voor de baan op basis van één enkele- of een gering aantal eigenschappen die wij observeren. Vervolgens gaan we volledig onbewust opzoek naar eigenschappen die onze eerste indruk en oordeel bevestigen.

Je kunt je dus voorstellen dat een sollicitant, na het maken van een slechte eerste indruk, eigenlijk nog maar weinig kans van slagen heeft. De cognitieve bias van de beoordelende persoon beïnvloed alle volgende indrukken die de sollicitant achterlaat in negatieve zin. Automatisch wordt er gezocht naar redenen waarom de slechte indruk de juiste was. Er wordt gezocht naar redenen waarom de kandidaat is niet geschikt: het Horn-effect. (bron sollicitatiedokter) 

Ai, ai

Wat zitten mensen dan toch simpel in elkaar, tenslotte is het met mij en de grootmoeder van mijn man toch ook  weer goed gekomen (zie vorige blog het Halo-effect), maar hoe zit dat dan? Ik maakte geen goede eerste indruk, maar zij had niet zoveel keus, ze moest wel met me door, want als je man zich nog door z’n oma laat beïnvloeden is er iets ernstigs mis, z’n moeder begrijpen we (misschien) nog wel. Bij een sollicitatie heb je dus geen schijn van kans als je geen goede eerste indruk maakt, want die kans krijg je maar een keer. Dus zorg voor een goed verzorgd uiterlijk, geen spijkerbroek, nette schoenen, niet te bloot en niet teveel make-up en parfum. Geef een hand en zeg vooral niet Hallo, daar is het met mij en grootmoeder misgegaan.

 

Solliciteren met het Halo-effect

Solliciteren met het Halo-effect

Er zijn tal van onderzoeken naar gedaan: als je mooi en slim bent krijg je eerder een baan. Dat weten we allemaal wel, maar wat als je nou niet zo mooi en slim bent? Kennis is macht, dus lees dit blog over het Halo-effect en gebruik het in je voordeel als je op zoek bent naar een nieuwe opdracht of baan als secretaresse.

Bhuda

Halo-effect

Ik heb van de oma, sorry, de grootmoeder van mijn man geleerd dat je nooit Hallo mag zeggen als je iemand voor de eerste keer ziet, dat was dus het verkeerde Hallo effect, maar daarover later meer. Wat is het Halo =heiligenkrans effect? De wetenschapper Edward Thorndike heeft hier al in 1920 onderzoek naar gedaan. Hij liet zien hoe mensen bij het waarnemen van een bepaalde kwaliteit geneigd zijn om hier allerlei andere kwaliteiten bij te bedenken. Door verschillende andere kwaliteiten te verbinden aan een gepercipieerde goede kwaliteit ontstaat er een vertekend beeld van de persoon in kwestie. Dus hoe graag we ook objectief over iemand zouden willen zijn, in feite kunnen we dat niet, want de eerste indruk heeft enorm effect hoe we iemand inschatten. Dit gaat niet alleen over de karakters van kandidaten maar ook over het uiterlijk en welke resultaten we van de kandidaat verwachten.

Dus bereid je goed voor op het sollicitatiegesprek voor een baan als secretaresse en office manager en zorg dat je er piekfijn uitziet. Overigens is het met mij en grootmoeder na deze eerste fatale Hallo ontmoeting wel weer goed gekomen.

 

Handige zakelijke apps: Mail to self en Floatnote

Deze week op BNR gehoord: 2 nieuwe zakelijke apps die handig zijn voor secretaresses: Mail to self for Iphone en Floatnote voor Android, we hebben ze zelf meteen uitgeprobeerd en zijn er erg enthousiast over.

 

Mail to self for Iphone, is gratis

Je kent dat wel: je maakt allerlei notities, die zet je in je agenda van papier ( hoe achterhaalt is dat, maar dat doe ik echt nog), op losse blaadjes, in verschillende notitieblokjes, bij notities of herinnering op je mobiel. Hoe lastig is dat! Verder stuur ik mezelf regelmatig een email met een URL of notitie om iets te onthouden. Ik ben vast niet de enige en de app “Mail to self” biedt een snelle oplossing daarvoor. Je hoeft alleen maar op de knop te drukken vanuit de app om de content naar je eigen inbox te mailen. Ook handig voor management ondersteuners! Kijk voor meer info op http://bit.ly/mailtoself

FloatNote alleen voor Android, is ook gratis

Komt ie weer: het bekende losse (gevaarlijke!) papiertje waar je naar zoekt en waarschijnlijk ook de pen tijdens een telefoongesprek. Met Floatnote maak je snel een notitie op je toestel tijdens een telefoongesprek. Zodra je in een gesprek komt verschijnt er een drijvend schermpje over je standaard bel app. In dat venstertje kun je snel notities maken. Zodra je het gesprek afbreekt wordt de notitie opgeslagen met informatie over met wie je belde en datum/tijd. In de Floatnote app zie je overzichtelijk een lijst met alle notities met daarbij de gegevens inclusief profielfoto van de persoon waarmee je het gesprek had. Ik weet niet zeker hoe dat zit met de privacy, maar handig is het wel. Kijk voor meer info op http://bit.ly/FloatNote

 

(Bron: Geerten van Hooff)

 

 

Het nieuwe werken = plaats en tijdonafhankelijk werken

Medewerkers willen eigen regie over hun werk, hun persoonlijke ontwikkeling en hun HR-zaken. Werkgevers bevestigen op hun beurt het belang van de ontwikkeling van medewerkers; het is zelfs hun belangrijkste prioriteit voor 2015. Dit blijkt uit de Raet HR Benchmark 2014-2015. Het nieuwe werken is voor secretaresses ook aan de orde, ook voor deze doelgroep is er al een aantal jaren een beweging naar plaats en tijdonafhankelijk werken, denk bijvoorbeeld aan het toenemend aantal virtual assistants.

Het nieuwe werken foto

Medewerkers willen plaats- en tijdonafhankelijk werken

Uit dit onderzoek blijkt dat 56% van de medewerkers het belangrijk vindt om zelf de werktijden te kunnen bepalen. Ook de mogelijkheid om zelf een werkplek te kiezen is belangrijk voor veel medewerkers; 47% van hen hecht hier waarde aan. Bij medewerkers leeft duidelijk een behoefte aan output gestuurd leiderschap. Medewerkers willen beoordeeld worden op de resultaten die ze met hun werkgever afspreken (58%).

Medewerkers zoeken vastigheid in contractvorm

 Medewerkers hechten waarde aan plaats- en tijdonafhankelijk werken, maar zoeken vastigheid in hun contract. Bijna 80% van de medewerkers met een contract voor bepaalde tijd vindt het belangrijk dat dit contract wordt omgezet in een vast contract. 42% van de werkgevers verwacht in de aankomende drie jaar echter een toename in het aantal medewerkers met een tijdelijk contract. Dit komt dan weer overeen met het groeiend aantal zzp’ers in de afgelopen jaren.

 

 

Solliciteren is hard werken

Ben je op zoek naar een nieuwe baan als office manager maar je wilt niet steeds op de grote hoop belanden. Hoe pak je dat aan? Leef je in in de positie van je mogelijke werkgever, wat zoeken ze en waarmee kan jij je onderscheiden van de concurrentie? Zoals in dit filmpje van Karin die een baan zocht:

Vroeger schreef je een brief met de hand en was er een getypt cv bij, nu mail, facebook, twitter, pinterest je om je netwerk te onderhouden. De banen zijn schaars dus je moet echt je best doen om een leuke job te vinden. Met Social Media maak je het jezelf een stuk makkelijker! Als je echt wat wil bereiken dan zet je een goed cv op linkedin met een dito foto en zorg je ervoor dat er geen blote tattoo schouder op je facebook staat. Maak het jezelf gemakkelijk door gebruik te van de potentie van social media. En informeer je netwerk dat je een baan zoekt, niet te bescheiden zijn.

Als het dan zover is en je bent uitgenodigd, verdiep je in je toekomstige werkgever. Dat je daarnaast het gesprek moet voorbereiden, een foutloos cv en dito email stuurt spreekt voor zich. Een baan zoeken kost moeite en inspanning, maar maak je er in ieder geval niet te makkelijk van af, solliciteren is hard werken.

Een CEO die zich niet conformeert maakt indruk

Wil je meer invloed, prestige, rijkdom en macht, val dan op binnen de groep en conformeer je niet. De gevolgen kunnen groot zijn, zoals miljonairs in trainingsbroek en professoren in T-shirts. Een studie van de Harvard Business School laat dit zien op Express.be.

ceo op slippers

Een belangrijke manier waarop mensen hun status non-verbaal laat merken is door middel van visuele uitingen. Het dragen van merkkleding is hiermee te verklaren. De onderzoekers van Harvard bestudeerden deze keer niet hoe mensen zich kleden, maar hoe hun kleding door anderen wordt waargenomen c.q. beoordeeld. Eerst liet men een aantal mensen in maatpak een luxe winkel binnenlopen. Daarna was het de beurt aan een groep mensen in T-shirt en trainingsbroek. Tenslotte vroeg men zowel aan voorbijgangers als aan de winkelassistenten, hoe beide groepen bij hen overkwamen.

Verschillende percepties op goed geklede mensen
De meningen verschillen. De willekeurige voorbijgangers waren van mening dat de goed geklede mensen het rijkst waren, terwijl de winkelassistentes net het omgekeerde dachten. “Wie in sportkledij deze winkel binnenkomt, moet duidelijk erg zelfzekerd en wellicht heel rijk zijn”, zeiden ze.
Men vroeg daarnaast ook studenten om hun mening over een aantal fictieve professoren. De gladgeschoren individuen in keurig maatpak kregen minder waardering en respect dan de bebaarde professoren in T-shirt.
Een derde experiment toonde aan dat tekenen van non-conformisme die eerder toevallig lijken dan bewust (denk aan een foute kleur van een das) geen positieve indruk nalieten.

Groepsnormen
De onderzoekers trekken de conclusie dat mensen voorgeprogrammeerd zijn om zich te gedragen naar de normen die gelden binnen de groepen waarin ze actief zijn. Wordt van de norm afgeweken, dan bestaat het risico dat ze de voordelen waarmee ze geassocieerd worden met die groepen verliezen, maar ze winnen tegelijkertijd aan status binnen die groepen.

Het onderzoek laat ook zien dat dit geen vrijbrief is om in jeans en T-shirt op kantoor te verschijnen. Juist niet. Mensen die bewust proberen op te vallen, verhogen inderdaad hun status bij de groepsleden (en kenners) waartoe ze behoren, maar alleen als ze al onderdeel waren van die groep, voordat ze zich bewust non-conformistisch gingen gedragen.
Een CEO in joggingpak en flip-flops kan dus indruk maken. Een nieuwe collega zeker niet.

Vijf tips om een rotdag op je werk te voorkomen

Je hebt er allemaal weleens last van, een manager die loopt te zeuren, een collega secretaresse die opgewekt doorpraat terwijl jij denkt nu effe niet. Of die vrouw die zo uit de hoogte tegen je doet. Je kunt dan twee dingen doen: de rotdag laten voor wat ie is en vroeg onder je dekbed kruipen of bedenken hoe je er toch iets positiefs van kan maken.

rotdag

Vijf tips om toch een leuke dag te hebben:

  1. Het ligt niet aan jou dat je collega’s zo moeilijk doen, ze hebben slecht geslapen of last van een of ander lichamelijk ongemak. Zoek de schuld niet bij jezelf, daar zijn vrouwen in het algemeen wat beter in dan mannen, dat van die schuld bij jezelf zoeken.
  2. Als je dan toch de schuld niet bij jezelf zoekt word je er dan van bewust dat je humeur wordt bepaald door de manier waarop jij met gebeurtenissen omgaat.
  3. Google eens ademhalingsoefeningen om te ontspannen, even tijd voor jezelf en heerlijk in en uit ademen.
  4. Ga even langs bij die collega waar je altijd zo blij van wordt, waar je mee kunt lachen en die je even lekker opbeurt.
  5. Denk aan de positieve kanten: ik kan goed sporten, ik heb een baan, ik heb veel leuke vrienden en volgende week een gezellig uitje.

Succes!

Gezond en energiek op het werk: hoe doe je dat na de vakantie?

Zoals beloofd het vervolg op ons “fit aan het werk” blog. De vakantie zijn wij inmiddels al bijna vergeten, en de buikspieroefeningen ook, daarom is het belangrijk om toch die mindset vast te houden. Als je fit en uitgerust bent kun je de wereld en je werk aan. Als secretaresse zit je vaak veel en lang achter je computer en maak je vaak hectische dagen. Dus nog een paar slimme tips om er weer tegen aan te gaan.

De 5 tips van deze week:

1. Je kan gewoon niet zonder een beetje sportieve lichaamsbeweging. Maar we hebben het allemaal weleens gemerkt: als werk even (of altijd) veel van je tijd en energie vraagt, houd je niets meer over om te sporten. Een goed beginpunt om er toch iets aan te doen is 30 minuten per dag bewegen, neem de trap, pak de fiets of loop in de lunchpauze lekker even buiten.

powernap 2

2. Een paar persoonlijke rituelen tijdens je werkdag kunnen echt goed zijn voor je mentale en fysieke gezondheid. Reserveer dus momenten voor dat vaste kopje thee of je kleine rondje langs je favoriete humorsites. Je moet sowieso af en toe een kleine pauze nemen, dus bedenk ook leuke dingen om ze mee in te vullen.

3. Ook altijd goed: meer slapen of een middagdutje. Te weinig slaap is slecht voor je gezondheid en werk. Helaas doen maar weinig mensen er ook echt iets aan. Krijg je thuis niet genoeg slaap, probeer dan een middagdutje te doen op werk. Een korte powernap helpt je al meer productief en creatief te maken, dus bespreek het met je leidinggevende als hij of zij er nog niet voor openstaat. Het doen van een powernap is wel een kunst: hij mag niet te kort en ook niet te lang zijn.

4. Werk slimmer, niet harder. Als je jezelf sloopt op werk, kom je jezelf vanzelf een keer tegen. Het is niet goed voor je stressniveau en je gezondheid. De kunst is dus om niet harder, maar slimmer te werken. Gebruik je tijd zo efficiënt mogelijk. Doe de belangrijkste dingen op momenten dat je er de energie voor hebt. Hoe slimmer je werkt, hoe minder tijd je nodig hebt om je druk te maken over alle taken die nog voor je liggen.

5. Ga naar huis! Meer uren draaien betekent niet dat je ook meer werk gedaan krijgt. Volgens verschillende onderzoeken is meer dan veertig uur werken per week slecht voor productiviteit, gezondheid en inkomen (meer werken voor hetzelfde salaris). De oplossing is simpel: zet je computer uit en ga gewoon naar huis! Het is moeilijker dan het klinkt, maar het is het zeker waard.

Gezond en energiek op het werk: hoe doe je dat na de vakantie?

Gezond en energiek op het werk, dat willen we allemaal. Het valt ook niet mee om na de vakantie weer in het ritme te komen. Intermediar kwam met tips van Whitson Gordon en die delen we graag. Want hoe kom je gezond en energiek je werkdag door zonder bij thuiskomst compleet gesloopt te zijn? En hoe doe je energie op om er weer lekker tegen aan te gaan? Continue reading